Wat is kleur eigenlijk?

Een belangrijk onderdeel van een logo, huisstijl en branding is de kleur. En hoewel kleur nog vaak onderschat wordt, is het van grote waarde en kan het ook veel betekenen voor je bedrijf.

Achter iedere kleur schuilt een psychologische werking. Deze werking zorgt er niet alleen voor dat je iets voelt maar zelfs dat je op een bepaalde manier handelt, of je een bedrijf vertrouw en het kan je zelfs aanzetten tot een actie. Maar wat betekend welke kleur nou eigenlijk en welke werking heeft het?

Om te begrijpen wat kleuren betekenen, zul je eerst moeten weten wat kleuren zijn. Kleur is in principe gewoon lichtgolven van de zon naar ons toe. Elke kleur heeft zijn eigen lengte en trillingssnelheid. Wanneer alle golven tegelijkertijd op ons afkomen, zien we dit als wit licht. Isaac Newton was de eerste die ontdekte dat als je zonlicht door een prisma laat schijnen, de lichtstraal breekt in alle kleuren van de regenboog. En zo zie je dus dat wit licht bestaat uit alle kleuren. Hij noemde de kleuren van de regenboog het bekende kleurenspectrum, wat uit het Latijn afgeleerd ‘kijken’ of ‘zien’ betekend.

Naast de kleuren die wij waarnemen, van donkerrood tot violet, zijn er zelfs kleuren die we niet met het blote oog kunnen waarnemen. Deze kennen we als infra rood, wat we voelen als warmte, en ultra violet, wat sommige dieren en insecten wel kunnen zien.

Een andere ontdekking van Newton was dat kleur geen eigenschap van een voorwerp is, maar ontstaat door de reflectie van kleur. Klinkt ingewikkeld maar is het niet. Een “rode” appel absorbeert bijvoorbeeld alle lichtkleurig behalve rood. De rode lichtgolven die teruggekaatst worden, vallen op ons oog en wij ervaren dit vervolgens als een rode appel. Witte voorwerpen lijken wit doordat ze alle golven weerkaatsen, en zwarte voorwerpen absorberen alle lichtgolven. Dit is ook direct de reden waarom zwarte kleuren op een warme dag zoveel warmer zijn.

Volgende week zullen we uitleggen welke kleur welke psychologische werking heeft en hoe je deze in kan zetten in je huisstijl en marketing.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *