Nieuwe kortingsregels: Eerlijk afprijzen

Verkoop jij online producten en werk jij wel eens met van-voor prijzen of andere aanbiedingen op je website of in je nieuwsbrief? Sinds 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels binnen de EU rondom kortingen. Deze zijn opgesteld om de consument te beschermen. Benieuwd naar deze EU-prijsindicatierichtlijnen? Lees dan snel verder.

 

Het belang van de consument centraal

Je mag een consument niet verleiden om een aankoop te doen die hij/zij anders nooit gedaan zou hebben. Je mag een consument dus niet onbeperkt beïnvloeden in zijn/haar keuzes. Hierbij wordt uitgegaan van een aantal uitgangspunten als leidraad:

Geef complete informatie. Vermeld de prijs en alle kosten in euro’s en voeg een omschrijving van het product toe. Wanneer jij producten in een bepaalde volgorde laat zien, producten of prijzen personaliseert of algoritmes gebruikt, moet dit eerlijk verteld worden aan de consument. Ook reviews waarvoor betaald is, moeten eerlijk vermeld worden.

Geef kloppende informatie. Noem iets niet gratis wanneer er iets voor geruild dient te worden. Denk dan bijvoorbeeld aan iets gratis weggeven in ruil voor persoonsgegevens. Daarnaast mag ook niet de indruk gewekt worden dat er een snelle beslissing gemaakt moet worden. Meld bijvoorbeeld niet dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn wanneer dit niet waar is. En gebruik geen valse reviews.

Zorg dat de informatie begrijpelijk is. Gebruik taal die voor jouw doelgroep begrijpelijk is. Vermijd moeilijke woorden, dubbele ontkenningen, vak jargon, tangconstructies en dubbelzinnige woorden.

Zorg dat je consument geïnformeerd is vóór de aankoop. De consument heeft het recht goed geïnformeerd te zijn voordat hij/zij tot een aankoop over gaat. Denk daarbij aan informatie over prijs, verzendkosten, het verplicht aanmaken van een account etc.

De informatie moet makkelijk vindbaar zijn. Verstop belangrijke informatie voor de consument niet ergens in de algemene voorwaarden, maar zorg dat dit makkelijk en duidelijk vindbaar is.

Logische en eerlijke vormgeving. De consument mag niet op het verkeerde been worden gezet door de vormgeving. Gebruik daarom overzichtelijke menu’s, duidelijke lettertypes en logische kleuren, iconen en klikreeksen.

Gunstige standaardinstellingen voor de consument. Standaard instellingen (denk hierbij aan vooraf aangevinkte vakjes) mogen niet leiden tot keuzes die de consument anders nooit gemaakt zou hebben. En zorg dat je de consument bij iedere betaling actief om toestemming vraagt, door een wachtwoord in te laten vullen.

Houdt rekening met de kwetsbaarheid van consumenten. Speel niet in op kwetsbaarheden zoals aandacht, energie en tijd.

Test de effecten. Controleer zelf of jouw webshop, campagne of mailing de consument helpt om een goed geïnformeerde keuze te maken. Meet of de consument de juiste keuze gemaakt heeft, of informatie goed te zien en te begrijpen is en test de algoritmes.

 

Wil jij de volledige richtlijnen weten over bijvoorbeeld van-voor prijzen of kortingsbanners? Lees dan de leidraad ‘bescherming van de online consument: grenzen aan online beïnvloeding’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *