Typografie: Hoe belangrijk zijn letters?

De meeste van ons kiezen al jaren leuke lettertypen uit voor presentaties, projectverslagen en social media posts. Maar typografie is veel meer dan gewoon een leuk lettertje kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de leesbaarheid, wat de letter uitstraalt en hoe je ermee opvalt. Maar ook de regelafstand, lettergrootte en dikte spelen hier een belangrijke rol in. Dus waar te beginnen?

Een lettertype verteld veel over jou als bedrijf. Wanneer een advocaat comic sans gebruikt, neem je hem waarschijnlijk niet helemaal serieus. En een dokter met een handgeschreven letter lijkt ook niet helemaal passend. Het is dus zeker belangrijk dat je goed nadenkt over het letterfont dat je gebruikt. We delen typografie op in verschillende onderdelen.

Serif
Serif letterfonts oftewel schreef hebben kleine streepjes aan de uiteinden van de letter. Deze letter geeft een klassiek en elegant gevoel. Maar het wekt ook vertrouwen. Vroeger werden schreef letters daarom ook veel gebruikt in kranten.

Sans-serif
Sans serrif letters oftewel schreefloos zijn het tegenovergestelde van serif letters. Ze zijn simpel en strak. Dit maakt het makkelijker leesbaar en wordt daarom vaak gebruikt voor grote lappen tekst. Dus wanneer je een opstel schrijft, is het prettig voor de lezer om dit in een schreefloze letter te schrijven.

Slab-serif
Slab serif zit precies tussen sans en serif in. De letter heeft wel kleine streepjes aan de uiteinden. Het grote verschil is dan voornamelijk de dikte van deze streepjes. Waar bij een serif letter het streepje dunner is dan de letter zelf, heeft dit bij een slab-serif letter dezelfde dikte.

Handgeschreven
Een handgeschreven letter lijkt alsof iemand hem geschreven heeft. Gebruik deze letter niet voor grote stukken tekst. Dit maakt het namelijk erg moeilijk leesbaar. Maar juist om iets aan te wijzen, voor kleine kopjes of in een logo.

Logo design
Vaak zien we bij logo’s dat er combinaties gemaakt worden tussen verschillende soorten typografie. Zo is het de afgelopen jaren een trend geweest om een geschreven letter over een serif letter te laten vallen. Zo krijg je een sierlijk maar toch betrouwbaar gevoel. Maar ook wanneer je een serif letter gebruikt voor je beeldmerk is het slim om een sans-serif letter te gebruiken voor je slogan. Dit maakt je slogan namelijk beter leesbaar. Zeker aangezien deze kleiner is dan het woordmerk.

Ben jij benieuwd naar meer manieren van typografie toepassen? Hou onze blog en social media dan in de gaten. We zullen vaker berichten gaan delen die te maken hebben met typografie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *