Marketing funnel

Een marketing funnel is een veelgebruikte abracadabra term binnen de marketing. Maar eigenlijk is het de reis die jouw potentiële klant aflegt tot het overgaan op een aankoop. De funnel bestaat uit verschillende stappen. Maar de belangrijkste doelen zijn:

  • potentiële klanten en afhakende klanten van elkaar scheiden.
  • Een potentiële klant leiden naar een aankoop.

Dit gebeurd aan de hand van de volgende stappen:

 

1. Bewustzijn

De eerste stap in de marketing funnel is dat je potentiële klant je bedrijf/product leert kennen. Dit kan bijvoorbeeld door een advertentie op social media te plaatsen of een reclame op tv te laten draaien. Hier wordt een eerste scheiding gemaakt tussen geïnteresseerden en ongeïnteresseerde.

 

2. Overweging

Je potentiële klant is nu inmiddels aangekomen bij jouw shop, website of social media account. Je zal ze toch moeten overtuigen van jouw product. Denk hierbij aan relevante informatie, gebruik van knoppen en aanbiedingen die ervoor zorgen dat je klant de boot niet wil missen voor deze toffe actie.

 

3. Conversie

Met conversie bedoelen we het laatste duwtje wat jouw (zo goed als) klant nodig heeft om de aankoop echt af te ronden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan positieve reviews of portfolio items waarbij je jouw product kunt ondersteunen. Je klant gaat nu over op een conversie/aankoop.

 

4. Loyaliteit

Misschien denk je nu: “je hebt toch een product verkocht. Waarom is er dan nog een stap over?” Er is geen betere marketing dan een goede ambassadeur. Iemand die zo enthousiast is over jouw product dat hij niet alleen terugkomt voor meer bestellingen, maar je product ook nog eens aanraadt bij andere potentiële klanten. En zo begint te marketing funnel gewoon weer van begin af aan!

 

Waarom is de marketing funnel belangrijk?

Als jij al je marketing funnel goed in kaart kunt brengen. Je weet hoe je jouw potentiële klanten je juiste informatie kunt bieden op het juiste moment. Maar hiermee kun je ook jouw prospects en afhakers filteren en een band opbouwen met je doelgroep.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *