Kosten besparen door een doelgroep te kiezen
De doelgroep is een belangrijk begrip binnen de marketing. Het is iets waar ik altijd naar vraag bij klanten, of ik nou een logo of een flyer maak. Maar over de doelgroep ontstaat juist veel verwarring. Hoe bespaar je op je marketingbudget door in te spelen op de juiste doelgroep?
Wij verkopen aan iedereen?
Dit is het meest gegeven antwoord dat ik krijg op de doelgroep vraag. En ja, natuurlijk mag iedereen jouw product kopen. Maar op wie wil jij je juist focussen als gebruiker/koper. Het maakt niet dat iedereen die buiten deze doelgroep valt, niet bij je mag kopen/gebruiken. Het maakt het juist makkelijker om de voornaamste koper te bereiken met jouw marketing. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij je product kunt verkopen.
Geld goed inzetten
Stel je voor dat jij hippe make-up set verkoopt. Je wil marketing in gaan zetten om jouw product te verkopen (doel). Je hebt een budget van €200,- en wil dit gebruiken voor een social media campagne. Een klik op de advertentie kost bijvoorbeeld €0,10.
Voorbeeld verkoop zonder doelgroep
- 796 kliks van mannen | 2 aankopen
- 338 kliks van vrouwen boven de 45 | 12 aankopen
- 866 kliks van vrouwen onder de 35 | 613 aankopen
Je had van tevoren kunnen bedenken dat de doelgroep voornamelijk ligt bij vrouwen onder de 35 jaar. Je hebt nu dus je focus gelegd op algemeen. Het conversie percentage (bezoekers die overgaan tot aankoop) is 31,35% (let op dit voorbeeld is fictief en daardoor erg hoog).
Wanneer je alleen naar de vrouwelijke bezoekers onder de 35 jaar kijkt, is het conversie percentage 70,78%. Je had dan dus in totaal aan 1415 personen kunnen verkopen i.p.v. 627.
Een doelgroep sluit dus niemand uit. Het helpt je om je marketing budget doelgerichter te besteden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!