It’s beginning to look a lot like…

…jep kerst dus. Ongelofelijk maar waar. Voor iedere ondernemer staat de kerst alweer dubbel en dwars voor de deur! Als je op tijd wil zijn, moet je namelijk goed vooruit plannen. En natuurlijk wil jij knallend het oude jaar uit en weer een nieuw jaar in. Maar hoe pak je dit nou aan?

Budget vaststellen

Voordat je ook maar iets aan najaars marketing kunt doen, moet je natuurlijk eerst even je budget vaststellen. In het najaar zijn er natuurlijk best wel wat belangrijke feestdagen! Dus het is niet alleen belangrijk om je budget te weten, maar ook om een verdeling te maken. De najaarsfeestdagen van 2019 op een rijtje voor jou:

  • Halloween: 31 oktober
  • Black Friday: 29 november
  • Cyber Monday: 2 december
  • Sinterklaas: 5 december
  • Kerst: 24 t/m 26 december
  • Oud op Nieuw: 31 december t/m 1 januari

Het juiste kanaal

Afhankelijk van je budget kun je gaan bepalen welke kanalen je in gaat zetten. Waar bereik je jouw doelgroep het beste. Is dit bijvoorbeeld met een Huis-aan-huis folder. Of zit jouw doelgroep voornamelijk op Sociale media. Misschien zoekt jouw doelgroep wel via Google naar de leukste kerstcadeaus of wil je jouw doelgroep aanzetten tot een leuk uitje met een influencer.

Bedenk ook wat je doel is. Wil je verkopen of wil je jouw vaste klanten juist even aandacht geven en je waardering laten zien door ze fijne feestdagen te wensen? Dit maakt namelijk vele uit voor het soort campagne.

Tijd voor een thema

Tijd voor een leuk jasje om jouw marketing campagne. Je wil natuurlijk wel opvallen en lekker herkenbaar zijn tegelijkertijd. Je kan dit al simpel doen door bijvoorbeeld een kerstboompje naast je logo te zetten. Maar je kunt ook je hele logo aanpassen naar een kerstkleurtje of een tijdelijk slogan toevoegen.

Time for some action!

Oftewel… bedenk leuke acties zoals kortingen, stapelkortingen en kleine cadeautjes bij een aankoop. Bedenk leuke namen voor jouw acties die passen binnen het gekozen thema.

Tip: Laat zowel de “van” als “voor” prijs zien. Dit triggert de klant om sneller over te gaan tot aankopen omdat ze het nu goedkoper krijgen dan eerst.

Is het juist jouw doel om jouw klanten aandacht te geven en wil je ze het komende jaar graag terug zien. Dan kun je bijvoorbeeld een Kerstkaart sturen in de huisstijl van je bedrijf. Of stuur een leuke goodie op die verband houdt met je bedrijf maar ook typisch past bij de feestdagen (een soort ini-mini variant van het kerstpakket). En denk ook hierbij aan het door jou gekozen thema natuurlijk.

Content-kalender

Maak een duidelijke planning wanneer je wat wil communiceren met je klanten/doelgroep en hoe je dit precies wil delen. De feestdagen zijn altijd een hele drukke periode in het jaar. Zorg er daarom voor dat jij niets vergeet door de drukte of onderbezetting. Plan je social media posts in, werk vooruit met grafische producten door op tijd contact op te nemen met je vormgever en zet je advertenties klaar. En zorg natuurlijk ook dat je advertenties weer op tijd uit staan. Zonde als je achteraf teveel moet betalen.

Beter goed gejat…

Hieronder een paar tips en tricks. Want beter goed gejat (en natuurlijk omgezet naar eigen huisstijl etc) dan slecht verzonnen.

 

Druk(werk)

Ook super leuk: Drukwerk laten maken voor de kerst in jouw eigen huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan een foute kersttrui, flessenhanger of zelfs kerstdecoratie. (afbeeldingen zijn van reclameland)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *