De logo-zoektocht
Waar begin je en hoe werkt dit alles?
Je begint een bedrijf, en daar hoort natuurlijk ook een logo bij. Voor veel van mijn klanten merk ik dat dit een spannend proces is en ze hebben geen idee wat ze kunnen verwachten. Zeker wanneer het niet direct bij de eerst worp raak is, raken ze vaak in paniek. Maar dit is nergens voor nodig. We moeten altijd een beginnetje maken om een richting aan te geven. Om je een beter beeld te geven van het proces, heb ik de zoektocht stappen naar een logo ontwerp voor je uitgeschreven.
Stap 1: Kennismakingsgesprek
Natuurlijk beginnen we het logo proces met een kennismakingsgesprek. Zie dit gewoon als een gezellig gesprek onder het genot van een kopje koffie. Jij verteld me wie je bent en wat je doet. Ik heb een aantal standaard vragen die ik hierbij stel om een goed en duidelijk beeld van je te krijgen. Denk dan bijvoorbeeld aan vragen zoals:
Welk product of welke dienst biedt je aan?
Waarom ben je dit bedrijf begonnen?
Wat is je doel?
Zijn er elementen die jij in het logo terug zou willen zien?
Wat wil je uitstralen?
Ben jij benieuwd welke vragen ik nog meer kan stellen of wil jij je voorbereiden op ons gesprek? Download dan hier de vragenlijst.
Stap 2: Brainstormsessie
Na ons gesprek, begin ik aan een brainstorm sessie. Ik ga onderzoek doen naar kleuren, vormen en typografie soorten die passen bij wie jij (als ondernemer) bent en hetgeen jij uit wil stralen. Mijn bevindingen werk ik uit in 3 moodboards die een eerste richting aangeven. Vóór deze moodboards lijkt alles nog open te liggen. Maar wanneer je de moodboards ziet krijg je een helder beeld van wat je bijvoorbeeld wel en ook juist niet mooi vindt. Dit zorgt ervoor dat we hierop verder kunnen bouwen. Oftewel de elementen die je positief vindt, nemen we mee. En de rest laten we gewoon achter ons.
Voorbeeld: Je vindt de kleuren van moodboard 1 heel erg mooi. Maar de vormen vindt je helemaal niks. Terwijl je van moodboard 2 het lettertype de goede richting op vindt gaan. Qua letter zijn we er nog niet, maar de stijl bevalt je. Nu hebben we een richting om op te gaan en kunnen we het gaan verdiepen.
Stap 3: Geen man overboord
Wanneer er geen wauw gevoel is bij de moodboards of de stijl past niet bij je, is er zeker geen man overboord. We spreken hier rustig over en gaan op zoek naar de reden waarom het niet past en hoe we dit wel kunnen bereiken.
Stap 4: the wow-effect
Na goed contact houden en samen op zoektocht gaan, zijn we bij een wow-effect aangekomen. We hebben samen een logo gemaakt waar jij je helemaal goed bij voelt. Het past je als een jasje. Nu is het tijd om het definitief te maken oftewel de puntjes op de i te zetten.
Stap 5: Aanleveren
Veel klanten vragen aan het begin van het proces hoe het aanleveren in zijn werk gaat. Het logo is van jou. Jij bent de rechtmatige eigenaar van het logo. Hier ga ik ook zeker niet later een meerwaarde voor rekenen of wat dan ook. Ik lever het logo aan in verschillende bestandsformaten: eps, pdf, jpg & png. En dit voor zowel digitaal als drukwerk gebruik. Zo heb jij een map met allerlei verschillende logo’s die je kunt gebruiken. Wanneer er een beeldmerk verwerkt zit in je logo zal ik deze ook los opslaan zodat je deze gemakkelijk kan gebruiken bij je uitingen.
Wil jij een logo laten maken, maar weet je niet zo goed waar te beginnen of wil je vrijblijvend een kennismakingsgesprek inplannen? Neem dan contact met me op.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!