Social Media Tip 1: Doelgroep
Jij hebt een super tof bedrijf, je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en jouw product is echt het allerbeste. Jij weet dat natuurlijk allang. Jouw toekomstige klant helaas nog niet. Want hoe weet jouw ideale klant nou nou eigenlijk van jouw bestaan af om het nog maar niet te hebben over wat je voor hem/haar kan betekenen.
Hoe kun jij met weinig budget zorgen dat jij jouw ideale klant bereikt? Het geheim anno 2018: Social Media.
Tip 1: Weet wie je doelgroep is.
Want niet iedere doelgroep gebruikt alle soorten social media. Jongeren gebruiken hele andere platformen dan zakenmannen. Nu hoor ik je al afvragen welke doelgroep nou bij welk platform hoort. En dat heb ik natuurlijk goed voor je op een rijtje gezet:
Facebook:
Facebook staat al jaren bovenaan. Toch zijn er steeds meer jongeren t/m 19 jaar die afhaken. Gebruik Facebook daarom voor een doelgroep boven 19 jaar. Facebook is een platform waar je vooral consumenten bereikt. Wil jij bijvoorbeeld leuke kinderkleding verkopen aan moeders tussen de 27 en 35 jaar. Dan is Facebook het perfecte Social Media platform voor jou.
Voor Facebook is het belangrijk op gebruik te maken van verschillende soorten media: Foto’s, Video’s en Teksten.
Instagram:
Instragram is hét platform onder de jeugd met een enorme groei. 73% van de jongeren t/m 19 jaar maakt gebruik van Instagram. Maar ook de leeftijdscategoriën hierboven maken al geregeld gebruik van deze social media. Zorg er bij Instagram voor dat je gebruik maakt van mooie afbeeldingen en de juiste Hashtags. Hier geef ik in een latere blog uitleg over. Facebook en Instagram zijn makkelijk aan elkaar te koppelen en daardoor kun je ze deze social media’s gemakkelijk samen gebruiken.
Youtube:
Youtube heeft minder dagelijkse gebruikers dan Facebook en Instagram. Toch is dit wel een groeiende social media. Veel jongeren kijken nog weinig tv en zitten enorm veel op Youtube om te kijken naar hun favoriete vloggers. De doelgroep hiervoor begint al heel erg jong. Kinderen van 3 kijken al volop filmpjes op de tablet. Je kunt daarom inspelen op hele jonge kinderen of juist tieners en jong volwassenen.
LinkedIn:
41% van de Nederlanders tussen de 20 en 64 jaar is actief op LinkedIn. Het gebruik van LinkedIn is echter niet dagelijks maar meer wekelijks en voornamelijk op zakelijk vlak. Je spreekt hier Business to Business aan. Verleen jij diensten aan andere bedrijven of heb jij een vacature openstaan, dan is LinkedIn jouw platform.
Twitter:
Het aantal Twitter gebruikers neemt sterk af. Twitter maakt bijna uitsluitend gebruik van Tekst. Dit trekt het jongere publiek totaal niet meer. De groep mensen die Twitter wel nog gebruikt bevinden zich tussen de 20 tot 39 jaar. Dit is zo’n 26%.
Pinterest:
Pinterest is het platform om een stijl neer te zetten. Pinterest maakt gebruik van beelden. In de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar maakt 30% gebruik van dit platform. Heb jij een interieur winkel, dan past dit platform bijvoorbeeld erg goed bij jou.
Snapchat:
Snapchat wordt voornamelijk gebruikt door jongeren t/m 39 jaar. Voor jongeren tot 19 jaar is dit zelfs het meest gebruikte platform. Heb jij te maken met een jonge doelgroep, dan is dit jouw platform.
Hopelijk weet je nu ietsje beter waar je jouw doelgroep kunt bereiken. In mijn volgende Social Media blog zal ik wat meer vertellen over het inrichten van je social media pagina en het maken van content. See you later 😉
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!