Heeft offline marketing eigenlijk nog wel zin?

Heeft offline marketing eigenlijk nog wel zin?

Heeft offline marketing eigenlijk nog wel zin? Wat is de meerwaarde van een offline campagne? En komen er eigenlijk wel eens ooit leads uit? Het zijn vragen die wij regelmatig horen. Begrijpelijk, want een reclamecampagne is vaak erg kostbaar. En je kan je (marketing) budget maar één keer uitgeven. Maar dit soort (offline) marketing campagnes hebben zeker wel een meerwaarde wanneer deze op de juiste manier gecreëerd worden. Wij leggen je uit hoe dit werkt en wat belangrijke voorwaarden zijn. 

Kunnen we niet beter social media inzetten? 

Ja & nee. Social media inzetten is super. Maar niet beter, het is een andere aanvulling op je marketing. Want je marketing is niet een kwestie van of-of maar en-en. Het één sluit het ander niet uit. Beter nog: het ene vult het andere perfect aan. Denk bijvoorbeeld eens aan een groot billboard langs de kant van de weg. Je bent op de terugweg van je werk naar huis en je ziet een groot billboard met een advertentie van Zalando over de nieuwe herfstcollectie. Je wordt hiermee nieuwsgierig of geprikkeld om te gaan shoppen. Maar je zit nu in de auto en kan natuurlijk niet “even” op Zalando kijken voor een mooie nieuwe jurk of broek. En waarschijnlijk ben je tegen de tijd dat je thuiskomt alweer vergeten dat je op Zalando wilde kijken. Maar wanneer je op de bank ploft en je telefoon opent, zie je ineens een advertentie voorbijkomen op social media, jawel van Zalando. Je bent nu 2x achter elkaar geprikkeld en de kans is groot dat je nu overgaat tot een shoppingsessie. 

Magic number 7 

Onderzoek wijst uit dat je zo’n 7 keer in aanraking moet zijn geweest om over te gaan op een conversie zoals een aankoop of inschrijving. En het is hierbij waardevol dat je een merk of bedrijf via verschillende bronnen tot je hebt genomen. Je gaat op deze manier namelijk werken aan je herkenbaarheid. Voorbeelden van een aantal contactmomenten waardoor je vertrouwen opbouwt met je klant: 

  • Je gebruikt social media om regelmatig te laten zien welke dienst of welk product je aanbiedt. 
  • Je maakt gebruik van offline reclamecampagnes zoals advertenties in magazines etc. 
  • Maak gebruik van reviews om het vertrouwen in jouw product op te bouwen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan influencers of doordat mensen erover praten tijdens een talkshow of in een podcast. 
  • Laat ze kennismaken met je product door iets gratis weg te geven zoals samples in een winkelcentrum of een gratis online adviesgesprek.

Herkenbaarheid door brand identity 

Wanneer je de regel van 7 wil toepassen, is het belangrijk om je brand identity goed door te voeren zodat jouw bedrijf/merk ook goed herkenbaar is en jouw potentiële klant iedere keer echt een link legt met jouw bedrijf/merk. Dit doe je door je huisstijl, oftewel brand identity, goed door te voeren in jouw uitingen. Zorg dat je gebruik maakt van herkenbare kleuren, je logo, lettertypen etc. Je wil het liefste dat jouw potentiële klant in één oogopslag ziet dat dit een advertentie van jouw bedrijf is en dus een directe link ermee legt. 

 

Wil jij een goede brand identity opbouwen? Neem dan contact met ons op. Bizz-Kit kan je begeleiden bij het ontwerpen van een logo en huisstijl tot het maken van een marketingstrategie en alles wat hieruit voortkomt. Wij ontzorgen je van het begin tot het eind! 

 

Ken je doelgroep

Ken je product en je doelgroep 

Een marketingstrategie heeft alleen zin wanneer jij je doelgroep goed kent. Je moet weten waar de interesses van jouw doelgroep liggen, waar je jouw doelgroep kunt bereiken en hoe je ze kan overtuigen. Je weet op welke wegen ze rijden, welke tijdschriften ze lezen en welke websites ze bezoeken. 

Voorbeeld: Voor Ferrari is het niet relevant om een advertentie te plaatsen in de Linda Meiden. Want de doelgroep van de Linda Meiden komt niet overeen met die van Ferrari. Jonge meiden tussen de 18 en 28 jaar zijn vaak niet echt geïnteresseerd in dure auto’s, laat staan dat ze er het budget voor hebben. Maar wanneer je deze advertentie plaatst in de Quote 500, zal de conversie zeker hoger liggen. De doelgroep van de Quote 500 zijn namelijk tussen de 25 en 64 jaar oud en hebben een bovengemiddeld hoog inkomen. Doordat je jouw product kent en weet dat jouw doelgroep een bepaald inkomen moet hebben om zich dit product te veroorloven, kun je hierop inspelen met je strategie. 

 

Kortom, zorg dat je je product & doelgroep kent, zet verschillende kanalen en manieren in om jouw doelgroep te bereiken en vertrouw op de kracht van herhaling. Kun jij hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je met het maken van een goede marketingstrategie en ontzorgen je bij het maken van de juiste content voor de juiste kanalen, zowel online als offline! Of maak een connectie met ons via

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *