Keuzes maken voor jouw webshop

Het aantal webwinkels blijft flink doorgroeien. En zeker in de afgelopen 2 covid-jaren is het aantal verkopen via webshops ook enorm gestegen. Ook in een eerdere blog over online verkopen via social media zagen we een stijging. Maar hoe begin je een webshop eigenlijk? En waar moet je allemaal aan denken?

Kanaal
Wanneer online wil verkopen, is het belangrijk om het juiste kanaal voor jouw bedrijf te kiezen. Denk bijvoorbeeld eens aan deze opties:
Zelf een website bouwen/laten bouwen met een WooCommerce koppeling
Een bestaand platform zoals Mijnwebwinkel of Lightspeed
Social media verkopen via Instagram of Facebook
Vandaag gaan we in op het maken van een eigen webshop.

Dropshipping of eigen voorraad inkopen?
Voordat je een website gaat maken, is het belangrijk om jouw product uit te kiezen en de manier waarop je dit gaat verkopen. Maak jij bijvoorbeeld zelf een product of koop je voorraad in, dan werk je met eigen stock en is een normale webshop prima. Werk jij met drop shipping, dan is het belangrijk om eerst de contacten te leggen. Drop shipping is een techniek waarbij een bestelling doorgestuurd wordt naar de producent of groothandel. Zij sturen deze bestelling dan rechtstreeks naar de consument. Je hoeft dan dus zelf geen voorraad te hebben en niets te verzenden. Bij deze optie is het belangrijk dat je de juiste koppelingen op je website gebruikt. Deze keuze is dus erg belangrijk voor de volgende keuze waar je voor komt te staan.

Let’s get started
Wanneer je aan een webshop begint is het belangrijk om te weten wat je allemaal nodig hebt en welke wettelijke verplichtingen je hebt. Om te beginnen heb je natuurlijk een website nodig. Heb jij gekozen voor een bestaand platform zoals mijnwebwinkel.nl? Dan is het ontwerpen van je webwinkel redelijk gemakkelijk. Je hebt een pagina voor je basisinstellingen zoals lettertypen, logo en kleuren. En dan is er de mogelijkheid om je webshop vorm te geven. Ook maak je pagina’s aan waar je je teksten en producten op kan zetten. Maar een standaard platform heeft ook belemmeringen. Het is gemakkelijk in gebruik, maar je kan met design niet alle kanten op die je wil. Een platform gebruikt een aantal basis layouts waar je je aan moet houden. Wil jij juist vrijheid en heb jij een eigen beeld van hoe de website eruit moet komen te zien, dan is een WordPress website met WooCommerce koppeling handiger. Hier heb je echter wel weer een bepaalde kennis van webdevelopment voor nodig. Aan een WordPress webshop kun je zoveel plug-ins koppelen als je nodig hebt. Hier kun je bijvoorbeeld je dropshipping aan koppelen. Maar ook koppelingen voor nieuwsbrieven, google advertising, analytics etc.
Heb jij je platform gekozen? Dan kun je beginnen met bouwen. Zorg dat je een goede structuur maakt op je website zodat de consument gemakkelijk zijn product kan vinden.

Betalen en verzenden?
Je product is duidelijk, je hebt je platform gekozen, de webshop is ontworpen en gebouwd, producten staan erin. Je zou denken dat je er helemaal klaar voor bent. Maar niets is minder waar. Heb jij al nagedacht over hoe jouw klanten kunnen betalen en hoe je de verzending gaat regelen? Here we go met de volgende keuze. We hebben de volgende betaalmogelijkheden voor je website:

  • Ideal
  • Creditcard
  • Paypal
  • Incasso
  • Achteraf betalen

Maar hoe zorg je dat dit geïntegreerd is in je webshop. Hiervoor kies je een betaalprovider. De meestgebruikte in Nederland is Mollie omdat ze een erg breed aanbod aan betaalmogelijkheden hebben. Maar ook Klarna en Sisow zijn veelgebruikte providers. Iedere provider heeft een tarief per transactie. Zoek dit dus eerst goed voor jezelf uit.

En dan is er nog de verzender, wanneer je zelf een voorraad beheer doet natuurlijk. Je kan zelf de pakketten aanmelden bij PostNL. Maar zeker wanneer je veel bestellingen binnen krijgt, is het handig om gebruik te maken van een koppeling zoals myParcel. Het label voor de verzending wordt dan automatisch gegenereerd en je krijgt een maandelijkse factuur. Dit is ook gemakkelijker voor je boekhouding.

Documenten
Denk je alle keuzes gemaakt te hebben, ben je ook nog verplicht om bepaalde documenten op je webshop te hebben. De volgende documenten zijn belangrijk om te plaatsen:

  • Algemene voorwaarden (hierin moeten je BTW- en KvK nummer vermeld zijn)
  • Privacy verklaring inclusief cookie verklaring als je hier gebruik van maakt in je webshop
  • Herroepingsrecht en formulier

Deze kun je natuurlijk zelf schrijven aan de hand van voorbeelden op andere webshops. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om ze te laten opstellen door een jurist.

Wil jij een webshop laten maken en ben je benieuwd naar de kosten? Vraag vrijblijvend een offerte aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *